5 Tips voor het verspreiden van je uitleganimatie

Heb je een uitleganimatie laten maken? Gefeliciteerd! De eerste stap naar een duidelijk beeld van jouw idee, product, dienst of proces naar de doelgroep toe is gemaakt. Nu hoef je de uitleganimatie alleen nog maar te verspreiden. Gemakkelijk toch? Je zou denken van wel, maar in de praktijk kost het vaak meer moeite om je uitleganimatie onder de aandacht te brengen dan dat je in eerste instantie zou denken. In deze blog geven wij 5 tips voor het verspreiden van je uitleganimatie.

1: Gebruik de juiste kanalen

Je eigen website, blogs, e-mails, YouTube, Facebook, bedrijfspresentaties, beurzen, nieuwsbrieven.. er zijn verschillende manieren om je uitleganimatie te verspreiden. De kunst is om te zorgen dat je gebruik maakt van het juiste kanaal. Niet alle kanalen zullen namelijk even geschikt zijn voor jouw uitleganimatie. Wanneer je bedrijf zich bijvoorbeeld in een niche bevindt zijn kanalen als YouTube vaak niet interessant, gerichte nieuwsbrieven daarentegen kunnen heel interessant zijn! Zoek dus goed uit waar jouw doelgroep zich bevindt en bereik focus je op de juiste kanalen.

2: Geef je uitleganimatie een prominente plaats

Zorg er voor dat je uitleganimatie een prominente plek krijgt op je gekozen kanaal. Ben je van plan je uitleganimatie in een bedrijfspresentatie te verwerken? Trek dan meteen de aandacht met de uitleganimatie aan het begin van je presentatie. Ben je van plan je uitleganimatie op je website te plaatsen? Zorg er dan voor dat er meteen op de video geklikt kan worden. Wanneer je een link naar YouTube op je pagina plaatst wordt de video vaak minder bekeken. Dit geldt ook wanneer je de video via de mail verstuurd, in blogs of bedrijfspresentaties verwerkt of Facebook gebruikt.

3: Zorg voor een goede videotitel

Wanneer je een uitleganimatie online plaatst is het belangrijk dat de video een duidelijke titel heeft. Voor potentiële kijkers moet namelijk duidelijk zijn wat ze te zien krijgen en waarom ze moeten kijken. Zorg voor een echte teaser en je zult merken dat je video vaker bekeken zal worden!  Naast een duidelijke titel is het handig om de titel van zoekwoorden te voorzien die bij je uitleganimatie passen. Door middel van deze zoekwoorden wordt je video beter gevonden door zoekmachines.

4: Kies het juiste tijdstip

Van plan je uitleganimatie via social-mediakanalen te verspreiden? Duik dan altijd eerst in je analytics om de juiste tijd te bepalen!

5: Test je video

Controleer áltijd of je video ook echt werkt. Er is namelijk niets zo dodend voor je kijkersaantallen dan een video die niet werkt.